Mooi artikel geplaatst in het vakblad Grond/Weg/Waterbouw over de bouw van de langste handbrug ter wereld: Çanakkale 1915-brug in Turkije!
Wat zijn we trots dat we in opdracht van Strukton Immersion Projects mogen meewerken aan dit mooie project! We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest met het ontwerp van een geleidingsconstructie op 40 meter diepte, waarmee de positie van de caissons tijdens het afzinken nauwkeurig gestuurd kan worden. Op dit moment is de operatie in volle gang om, naar verwachting volgende week, het tweede caisson af te laten zinken.
UPDATE: Naast het caisson Europa is nu ook caisson Azië met succes op hun plaats gelegd.
Lees hieronder het artikel of klik door naar het origineel op de Grond/Weg/Waterbouw-site.
LANGSTE HANGBRUG TER WERELD
Nabij de Turkse stad Çanakkale wordt gebouwd aan de Çanakkale 1915-brug. De nieuwe megabrug wordt straks de langste brug ter wereld met een hoofdoverspanning van 2.023 meter tussen de twee pylonen. Het Nederlandse Strukton, specifiek Strukton Immersion Projects, legt letterlijk de basis voor de enorme brug die omstreeks 2023 geopend zal worden voor het verkeer.
De Çanakkale 1915-brug is onderdeel van het snelwegproject Çanakkale-Tekirdağ-Kınalı-Balıkesir en wordt 3, 6 kilometer lang, waarbij nog eens 800 meter landinwaarts zal worden gebouwd. Met een enorme hoofdoverspanning overtreft de nieuwe megabrug de huidig recordhouder, de Akashi-Kaikyobrug in Japan met een hoofdoverspanning van 1.990 meter. Çanakkale 1915-brug vervangt straks een aantal veerdiensten over de Dardanellen, de smalle zeestraat in het verlengde van de Bosporus. De bouw van de brug is gegund aan een joint-venture bestaande uit twee Turkse en twee Koreaanse bedrijven die op zijn beurt de expertise van Strukton heeft ingeschakeld voor het leggen van de brugfundatie.
Fundatieconstructie
De nieuwe brug hangt straks aan twee pylonen in de Dardanellen. “Aan ons de taak om de twee caissons die als fundatie fungeren voor de pylonen te verplaatsen en te laten afzinken op locatie, ” vertelt Peter van Westendorp van Strukton. “Beide caissons worden door de joint-venture in een special voor dit project ingericht droogdok gebouwd, op de oever en zo’n 4.000 meter van de afzinklocatie. Het gaat om holle elementen met een vloeroppervlak van 74 bij 83 meter en een hoogte van 20 meter. Op deze betonnen voet worden nog eens twee torens geplaatst in dubbelwandig staal in een diameter van 18 meter. De totale hoogte van de fundatieconstructie bedraagt 45 meter, waarbij de vier torens (twee per caisson) net boven het wateroppervlak uitsteken. Hierop bouwt de joint-venture vervolgens de pylonen verder op.”
Ballastsysteem
Strukton bemoeit zich dus niet met de bouw zelf. Wel met de engineering van alle voorzieningen benodigd voor het transport, afmeren en afzinken van de caissons. “Wij zijn verantwoordelijk voor het transport van de caissons naar de afzinklocatie én verzorgen ook het afzinken, ” zegt Van Westendorp. “Het ballastsysteem in de holle elementen wordt volledig door ons ontwikkeld. De caissons worden inwendig voorzien van een raster aan compartimenten om het afzinken zo gecontroleerd mogelijk te laten verlopen en de positie/scheefstand te kunnen beïnvloeden. We hebben hier te maken met een tolerantie van plus of min 20 centimeter. Zeer gering dus. De caissons worden in het bouwdok dusdanig ver afgebouwd dat ze nog te verslepen zijn naar de afmeerlocatie. Volledig afbouwen in het droogdok is vanwege de beperkte diepgang niet mogelijk. Op de afmeerlocatie worden tevens alle voorzieningen voor het ballastsysteem door ons ingebouwd.”
De caissons komen straks te liggen op een gravelbed op de zeebodem dat wordt voorzien door de jont-venture. Van Westendorp: “We brengen vervolgens aan twee zijden van het caisson twee palengroepen met geleidingsconstructie aan, zodat we het caisson de laatste meter nog met vijzels kunnen positioneren. Ook zullen we twee ankers voorinstalleren voor twee van de vier sleepboten. De andere twee zullen middels hun dynamic positioning system op positie gehouden worden. Het afzinken gebeurt door het caisson gecontroleerd met water te vullen. Eenmaal op positie wordt deze volledig afgevuld met water, zo’n 20.000 m3.” Voor de hele operatie, van het slepen vanuit de afmeerlocatie tot het volledig afvullen, heeft Strukton 48 tot 72 uur de tijd. Volgens planning zullen beide caissons in januari – februari 2019 worden afgezonken.
Tekst | Roel van Gils Beeld | Strukton Immersion Projects