Project - Afzinktunneltechniek Scheldetunnel – OTAO (opdrijven, transporteren, afzinken en onderstromen)

Afzinktunneltechniek Scheldetunnel – OTAO (opdrijven, transporteren, afzinken en onderstromen)


Project

Projectomschrijving

De Scheldetunnel is een essentieel onderdeel van de Oosterweelverbinding in Antwerpen en vormt de schakel die de linker- en rechteroever van de Schelde met elkaar verbindt. De tunnelelementen worden gebouwd in Zeebrugge en bestaat uit acht tunnelelementen van elk ca. 160 meter lang. Deze tunnelelementen worden na fabricage in een bouwdok over het water getransporteerd naar de Schelde in Antwerpen waar ze worden afgezonken.

Het project wordt uitgevoerd door THV COTU, een samenwerkingsverband van verschillende grote aannemers. Binnen deze context werkt MH Poly als engineer voor het OTAO-team (OTAO – opdrijven, transporteren, afzinken en onderstromen van de tunnelelementen).

Over MH Poly en dit project

De bijdrage van MH Poly aan dit project kenmerkt zich door onze brede inzetbaarheid te schakelen tussen ontwerp, modellering en praktische uitvoering. Dankzij onze multidisciplinaire aanpak (waterbouw en Industrie) konden we technische oplossingen ontwikkelen, voor diverse vraagstukken. Wat dit project voor ons bijzonder maakt, is de langdurige en samenwerking binnen het OTAO-team, waarbij we mee dachten over zowel ontwerpbesluiten als uitvoeringsvraagstukken. Het project bood ruimte om onze kennis van afzinktunnel breed in te zetten.

Projectwerkzaamheden

MH Poly is betrokken bij dit project, met een specifieke focus op de OTAO-scope: het opdrijven, transporteren, afzinken en onderstromen van de tunnelelementen. Vanuit onze expertise in zowel waterbouw als industrie werkten we aan de engineering van een groot aantal onderdelen. Denk hierbij aan de toegangsschachten, primaire en secundaire opleggingen, GINA-protectie en tal van andere onderdelen (“zie scope”).

Binnen het project hebben we onder andere gerekend aan staal- en betonconstructies, inclusief de wapening en lasdetail. Deze berekeningen zijn doorvertaald naar tekenwerk, dat gebruikt is voor de productie door verschillende leveranciers én voor de werkzaamheden op de bouwlocatie. Daarnaast hebben we de nodige P&ID’s – Piping & instrumentation Diagram – opgesteld voor onder andere het ballast-, sandflow- en lekwatersysteem, die als uitgangspunt dienden voor zowel ontwerp als realisatie van deze installaties.

Naast het reken- en modelleerwerk verzorgde MH Poly ook de volledige BIM-integratie van de OTAO-onderdelen. We modelleerden alle onderdelen in samenhang met het tunnelontwerp en verzorgden clash management en parameterbeheer. Dit deden we in alle projectfasen: van SO en VO tot DO en UO. Daarbij maakten we gebruik van Autodesk Revit en BIM 360 om de samenwerking met de andere projectpartners soepel te laten verlopen.

Als onderdeel van het OTAO-team binnen COTU werkten we nauw samen met diverse disciplines. We waren regelmatig op locatie in Antwerpen aanwezig. Tijdens de uitvoeringsfase waren we nauw  betrokken bij de site-engineering, waarbij we oplossingen ontwikkelden voor uitdagingen die tijdens de bouwfase naar voren kwamen.

Onze betrokkenheid bij dit project strekte zich uit over vijf jaar. Het afzinken van de tunnelelementen in 2025 is een belangrijke mijlpaal.

Project scope

  • Anode protectie
  • Kopschotten
  • Dakdoorvoer
  • Toegangsschacht
  • Korte toegangsschacht
  • Duwbootframe
  • Generatorframe
  • Gina-protectie
  • Primaire oplegging
  • Secundaire oplegging
  • Waterballastsysteem
  • Onderstromen
  • Kwispel & locking systeem
  • Fenders
  • P&ID`s uitwerken
  • BIM-Management
  • Ondersteuning Site enginering
  • Ondersteuning Werkvoorbereiding
Download project