Project - Afzinken Caissons als fundering voor de Çanakkale 1915-brug, Turkije

Afzinken Caissons als fundering voor de Çanakkale 1915-brug, Turkije


Project
 
Projectomschrijving

De “Çanakkale 1915-brug” wordt een hangbrug die de Turkse plaatsen Lapseki en Gallipoli met elkaar verbindt. Met een hoofdoverspanning tussen de pijlers van 2.023 meter wordt de ‘Çanakkale 1915’ de brug met langste overspanning ter wereld. De oplevering van de brug staat gepland voor 2023.

De brug wordt gefundeerd op twee grote caissons. De caissons zijn 20 meter hoog en hebben een oppervlak van 74 bij 83 meter en liggen op een diepte van 45 meter. Tijdens een 72 uur durende operatie zijn de caissons door Strukton Immersion Projects, met een uiterste precisie van 10 mm op de zeebodem geplaatst.

Projectactiviteiten

Strukton Immersion Projects (SImP) heeft samen met MH Poly gezocht naar een systeem om twee caissons, na het opdrijven, uit het bouwdok te verplaatsen. Hier opvolgend heeft MH Poly de dynamische opdrijf en uitlieroperatie gemodelleerd, waarbij de lierkrachten en de optimale lierposities zijn bepaald om de caissons uit het dok te transporteren

Na dit transport zijn de caissons afgemeerd aan de in dieper water gelegen afbouwsteiger om daar verder afgebouwd te worden. De caissons zijn de betonnen fundering waarop de pilaren van de brug komen en wegen circa 66000 ton per stuk.

Om de caissons gecontroleerd te laten afzinken hebben SImP en MH Poly samen een onderwater positioneringssysteem bedacht, waarmee de positie van de caissons tijdens het afzinken gestuurd kan worden binnen de strenge plaatsingstoleranties. MH Poly heeft dit idee, in nauwe samenwerking met SImP, verder uitgewerkt, berekend en getekend.

Per caisson bestaat het positioneringssysteem uit 4 geleideconstructies, welke geplaatst zijn over palen op de zeebodem, en 4 hydraulische vijzels die gemonteerd zijn op de teen van de caissons. De geleidingsconstructie bestaat uit een frame met groot glijvlak, die om een buispaal (vlak boven de bodem) wordt geklemd met behulp van hydraulische vijzels. Het glijvlak is aan de onderzijde scharnierend verbonden aan het frame en aan de bovenzijde is gebruik gemaakt van een D-fender om de impact energie op te kunnen nemen van het caisson. Door met de vijzels, die op de teen van het caisson gemonteerd zitten, op het glijvlak te duwen kan het caisson in de juist positie worden gemanoeuvreerd wanneer het net boven de zeebodem drijft. De behuizingen van deze vijzels behoren ook tot de scope van MH Poly.

Aan de plaatsing van de caisson zijn scherpe eisen verbonden. Zo ook aan de geleidingsconstructie en de plaatsing hiervan. Om deze reden is er ook een hulpframe ontworpen dat de geleidingsconstructie in de juiste richting (heading) zet en is een speciaal hijsframe ontworpen dat zowel voor het headingframe als voor de geleideconstructie gebruikt kan worden.

De uitdagingen in dit project zaten vooral in de afmetingen. Zowel de afmetingen van de caissons die gemanoeuvreerd moesten worden, maar ook de diepte waarop het positioneringssysteem zich bevond. Door de diepte waarop de geleideconstructies geplaatst moesten worden, moesten in het ontwerp handigheden bedacht worden die plaatsing mogelijk maakte binnen kleine toleranties, zodat de caissons ook in de strenge plaatsingstoleranties geplaatst konden worden. Door een goede samenwerking met het team van Strukton Immersion Projects werd voor iedere uitdaging een goedwerkende oplossing bedacht.

Het is Strukton Immersion Projects gelukt om met behulp van dit positioneringssysteem de caissons ruim binnen de toegestane marge af te zinken. De caissons liggen zelfs maar 1 centimeter van target af!

Lees ook:

G/W/W: Langste hangbrug ter wereld, Canakkale 1915-brug - MH Poly Consultants & Engineers

Nu te lezen in Civiele Techniek: Caissons voor langste single-span hangbrug ter wereld! - MH Poly Consultants & Engineers

Grond/Weg/Waterbouw: Precisiewerk op de bodem van de Dardanellen - MH Poly Consultants & Engineers

Download project